Hvis du som entreprenør arbejder på en entreprise, kan der opstå forskellige former for spilddage for dig.
Spildtiden kan skyldes andre entreprenørers forhold, bygherrens forhold eller andre uforudsete ting.
Selv om man som entreprenør som udgangspunkt har mulighed for at kræve og få godtgørelse i forbindelse med opstået spildtid, sker det ikke altid i praksis. Det kan nemlig være svært for entreprenører at dokumentere deres krav.
Ifølge lovgivningen (AB 18 § 43) skal bygherren godtgøre entreprenøren det tab, som man lider ved forsinkelsen, hvis årsagen blandt andet skyldes bygherrens forhold, andre entreprenørers forsinkelse eller ændringer i arbejdet.
Du som entreprenør skal naturligvis være uden skyld i, at forsinkelsen opstår, og du skal ikke have mulighed for at udføre andet arbejde i forsinkelsesperioden (tabsbegrænsningspligt).
Og vigtigt: Du skal kunne dokumentere dine krav – for eksempel med ugesedler, fakturaer, registrering af arbejdstider eller lignende.
Ingen godtgørelse ved vejrlig
Undtagelsen for en erstatning eller godtgørrelse er, hvis forsinkelsen skyldes force majeure – herunder for eksempel krig, usædvanlige naturbegivenheder, brand eller hærværk, der opstår uden bygherrens eller anden entreprenørs skyld, og som bygherre eller anden entreprenør ikke er herre over (AB 18 § 43, stk. 3,).
Du kan heller ikke hverken kræve erstatning eller godtgørelse, hvis forsinkelsen skyldes vejrlig, der forekommer i væsentligt større omfang, end det er sædvanligt for årstid og egn, som det nu står formuleret på lovsprog.
Praksis på området viser, at det kan være ret vanskeligt for en entreprenør at dokumentere sit krav i forbindelse med spildtid.
Afgørelserne viser, at det er vigtigt, at entreprenøren kan dokumentere sit krav, men også kan godtgøre, at man har opfyldt sin tabsbegrænsningspligt.
For yderligere information, kontakt venligst Sebastian Skipper Ravn, [email protected], +45 7641 3668.
Se nyheder med samme emne
Klik på det emne du finder interessant og se andet spændende indhold