Hjemmebygget maskine reparerer gamle veje og gør Skovbyholm Grønt til totalleverandør til skovbruget.
Hans Erik Nielsen har i de seneste 30 år bygget Skovbyholm Grønt op fra kun at være ham selv og en motorsav til i dag at være Sjællands måske største skoventreprenør med 30 ansatte. Han kan med god samvittighed læne sig tilbage og sige: – Det var det.
Men det ligger ikke til ham.
– Jeg kan bedst lide at være i gang. I mine øjne er ingen udviklng det samme som afvikling, og det er jeg slet ikke parat til endnu, siger 64-årige Hans Erik Nielsen.
Derfor slog han også til, da han i foråret blev tilbudt at købe et komplet maskinsæt til at reparere slidte og hullede grusveje. Et kundekartotek med opgaver, der allerede var indgået aftaler om at udføre, fulgte også med i handlen.
Vejens hældning indstilles
Maskinsættet omfatter en lastbil, fire containere, en gummiged, to vibrationstromler og ikke mindst selve hjertet i maskinsættet: En hjemmebygget udlægger, der lægger grus, knust beton eller asfalt ud i tre meters bredde på trængende grusveje.
Udlæggeren kan tilføre præcis den mængde materiale til vejen, som kunden ønsker, samtidig med at den fylder alle vejens huller op.
Som noget særligt kan udlæggeren indstilles til at bygge vejen med præcis den hældning, som kunden ønsker.
Hældningen på den færdige vej styres af to 1,5 meter brede skovle, der uafhængigt af hinanden kan vippes op og ned i udlæggerens to sider og i midten. En helt vandret vej er selvfølgelig også en mulighed.
Selv om Hans Erik Nielsen kun har haft udlæggeren i halvanden måned og stadig er ved at lære den at kende og uddanne chauffører til den, pusler han allerede med at forbedre den.
– Mange skovveje er en anelse bredere end tre meter. Derfor er det min plan at øge udlæggerens bredde til 3,4 meter, fortæller han.
Ombygningen skal primært foretages af Skovbyholm Grønts egen smed, men da Hans Erik selv er uddannet smed, regner han med, at han også selv giver en hånd med.
– Med udlæggeren kan vi nu klare alle typer opgaver i en moderne skov. Det er vigtigt, når vi aftaler med vores kunder, hvilke opgaver der skal med i de årsaftaler, vi indgår, siger Hans Erik Nielsen.
Her er der netop lagt knust asfalt på en grusej. Det udlagte lag asfalt er fire centimeter tykt. Efter udlægning skal asfalten tromles og vibreres.
Det mest komplicerede ved udlæggeren er hydraulikken, der blandet andet bestemmer hældningen på den nye vej.
Købt af en lokal vognmand...
Hans Erik Nielsen har købt maskinsættet med lastbil og udlægger af ejeren af den lokale Hyllede Vognmandsforretning.
Med i handlen fulgte også en gummiged, to vibrationstromler samt fire containere, der bruges til at transportere det grus , beton eller asfalt, som vejene bygges op af.
Dermed overtog Hans Erik Nielsen et komplet maskinsæt til renovering af veje.
84-årig hjalp i starten
⌘ Grusudlæggeren er bygget af den i dag 84-årige Svend Petersen, der drev Hyllede Vognmandsforretning.
⌘ Efter Hans Erik Nielsen fra Skovbyholm Grønt havde købt udlæggeren, hjalp Svend Petersen med at instruere i, hvordan udlæggeren fungerer.
⌘ Derfor stod Svend Petersen i de første dage på en lille platform på siden af grusudlæggeren for at følge med og give gode råd til at opnå det bedste resultat.
→ Læs DM&E Magasinet for sepember her
For yderligere information, kontakt venligst Claus Clemmensen, [email protected], +45 7641 3662.
Se nyheder med samme emne
Klik på det emne du finder interessant og se andet spændende indhold