Hjem » Virksomheder overser krav om whistleblower-ordning

Virksomheder overser krav om whistleblower-ordning

Siden 17. december 2023 har det været lovpligtigt for private virksomheder med 50 eller flere ansatte at have implementeret en intern whistleblowerordning – Har du sikret, om din virksomhed er omfattet?

’Lov om beskyttelse af whistleblowere’ er ret klar, når det gælder kravet om en whistleblower-ordning: Private arbejdsgivere med 50 eller flere ansatte er forpligtet til at etablere en intern whistleblowerordning, som giver ansatte adgang til at indberette overtrædelser omfattet af lovens anvendelsesområde.

Og du kan faktisk straffes med bøde, hvis du som virksomhedsejer ikke etablerer en whistleblowerordning rettidigt.

Men det viser sig, at især sæsonbaserede virksomheder overser, at de er forpligtet til at etablere en intern whistleblowerordning.

Alle tæller med

Ved opgørelsen af antallet af ansatte medregnes nemlig alle ansatte, uanset beskæftigelsesgraden, som modtager vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold. Forpligtelsen til at etablere en whistleblowerordning indtræder, når en arbejdsplads i de fire senest forudgående kvartaler i gennemsnit har haft 50 eller flere ansatte.

Mindre og mellemstore virksomheder, der på grund af deres driftsform har et meget varierende antal medarbejdere over året, bør derfor være særligt opmærksomme på, om de er forpligtede til at etablere en whistleblowerordning, og hvornår forpligtelsen til etablering af en whistleblowerordning eventuelt indtræder.

Et eksempel

En sæsonbaseret virksomhed skal forholde sig til, om virksomheden skal have etableret en whistleblowerordning. Ved udgangen af marts 2024 havde virksomheden i alt 35 ansatte fordelt på både månedslønnede og øvrige lønmodtagere. Ved udgangen af juni 2024 havde virksomheden uændret 35 ansatte, mens antallet af ansatte ved udgangen af september 2024 i alt var 90 ansatte og ved udgangen af december 2024 var 49 ansatte. Gennemsnittet af antallet af ansatte i disse fire kvartaler er 52,25 (35 + 35 + 90 + 49/4). Det betyder, at virksomheden er forpligtet til at etablere en whistleblowerordning, selv om virksomheden kun har haft 50 eller flere ansatte i ét kvartal i 2024.

Få hjælp

DM&E har for at assistere vores medlemmer indgået en rabataftale med Whistler, som er en simpel digital whistleblowerordning. Ved tilmelding til ordningen skal du blot oplyse, at din virksomhed er medlem af DM&E, og du vil få første års kontingent gratis. Du skal derfor kun betale gebyret for éngangsoprettelse det første år.

Med Whistler bliver det enkelt og sikkert for dig og dine medarbejdere at identificere og forebygge potentielle uregelmæssigheder i tide, og du styrker således overholdelsen af lovgivningen og sikrer en etisk adfærd i din virksomhed til gavn for såvel ledelsens overblik, medarbejdernes trivsel og virksomhedens renommé.

Har du brug for hjælp, så kontakt Jens Guld for yderligere info, [email protected], +45 7641 3661.


Se nyheder med samme emne

Klik på det emne du finder interessant og se andet spændende indhold


    Kontakt os

    Få et hurtigt overblik over de fordele, du har glæde af som medlem af DM&E.