Flemming Hansen, Lindholm Maskinstation, havnede i et regulært forsikringsuvejr, da han underskrev, hvad han troede, var et undersøgelsesdokument fra en forsikringsmægler, som viste sig at være en reel overdragelse af forsikringerne.
Travlheden bruser på Lindholm Maskinstation, da telefonen ringer. En forsikringsmægler lover en billigere, bedre løsning, og indehaver Flemming Hansen siger ja til det, han tror, blot er en uforpligtende snak.
– Han påstår, at jeg i min ordning med FPR Forsikringsmægler betaler for de “dårlige” kunder i en fælles model, og at jeg kunne spare op mod 150.000 kroner årligt ved at skifte, fortæller Flemming Hansen og fortsætter: – Han overbeviser mig om, at jeg kan få en bedre, individuel aftale. Under mødet fortæller mægleren vidt og bredt om alle fordelene.
– Han lægger en fuldmagt frem, som jeg tror er en undersøgelsesfuldmagt. Jeg skriver under i god tro. Senere går det op for mig, at det er en mægleraftale, der betyder, at de overtager mine forsikringer med det samme. Jeg føler mig bundet og taget ved næsen.
Hvornår opdager du, at noget er galt?
– Jeg oplever manglende dokumentation, ingen overblik og dårlig kommunikation. De værktøjer, de lover – som for eksempel det online system til maskinregistrering, som jeg kender fra FPR – eksisterer slet ikke. Og jeg opdager, at min selvrisiko er steget til 28.000 kroner fra de tidligere 10.000 kroner.
Hvad blev konsekvenserne?
– Det bliver et kæmpe rod. Jeg opdager, at jeg reelt ikke er forsikret. Den nye mægler havde sagt, det var uproblematisk at forlade min eksisterende aftale midt i bindingsperioden. De havde styr på det, sagde de. Jeg stolede på det. Men aftalen med FPR bliver aldrig korrekt opsagt, og jeg står nu registreret to steder i Gjensidiges system – både med den gamle aftale og den nye via mæglerfirmaet.
– Det skaber forvirring hos Gjensidige, som ikke kan godkende mig som kunde. I virkeligheden har jeg ingen gyldig forsikring. Her ringer DM&Es daværende direktør og siger: “Flemming, det her er helt galt – jeg kommer i morgen tidlig”. Jeg sov ikke ret godt den nat.
Hvordan bliver det løst?
– Det viser sig, at jeg faktisk har brudt min aftale med FPR uden at vide det, fordi jeg troede, den nye havde styr på det hele. Da det går op for mig, kontakter jeg mæglerfirmaet, men får ingen konstruktiv respons.
– Tværtimod oplever jeg en defensiv og delvist truende adfærd. Jeg må have advokat på. Til sidst indgår vi et forlig, hvor jeg får nogle penge tilbage for perioden. Men det er en dyr og utryg oplevelse.
– Jeg har maskiner og bygninger for millioner – og har i en periode stået uden reel dækning. Det er ikke bare en administrativ fejl, det er en sårbar situation. Det har været en øjenåbner.
– Jeg vil som udgangspunkt gerne tro det bedste i folk, men her blev jeg taget ved næsen af en sælger, der fik mig til at skrive under uden at forklare, hvad jeg sagde ja til. FPR fik mig tilbage på rette spor, og det føles godt at være hos en partner, jeg virkelig kan stole på!

Start altid med en undersøgelsesfuldmagt
Mange vil gerne spare penge på forsikringen, men en forkert beslutning kan blive en dyr fornøjelse. Inden du indgår en ny aftale, så vær sikker på, hvilke dokumenter du skriver under på.
Igennem 30 år som forsikringsmægler har Finn Enkebølle, administrerende direktør og stifter af FPR Forsikringsmægler, set mange tilfælde: Direktører, virksomhedsejere eller andre virksomhedsansvarlige er blevet overtalt til at skrive under på en aftale uden at vide, at den var bindende.
Først når det er for sent, finder de ud af, at de har indgået en aftale om en forsikringsløsning, der på ingen måde holder det, som den pågældende forsikringsmægler eller -assurandør har lovet.
– Jeg er ked af at sige det, men det er desværre ikke alle forsikringsmæglere eller -assurandører, som har lige rent mel i posen. Det er bare så pokkers svært at gennemskue, når man bliver lovet guld og grønne skove. Vi har desværre set rigtig grumme eksempler på forkerte løsninger, siger Finn Enkebølle.
DM&E forsikringspartner
FPR Forsikringsmægler er DM&E’s officielle samarbejdspartner inden for forsikring. Igennem 12 år er det blevet til et tæt samarbejde, hvor DM&E og FPR Forsikringsmægler bl.a. har udviklet specifikke forsikringsløsninger, der særligt tilgodeser maskinstationer, entreprenører og skoventreprenører.
Det tætte samarbejde er netop etableret med henblik på, at det er fagpersoner, som sammensætter en branchetilpasset løsning, der varetager DM&E’s medlemmers specifikke behov og risici, i stedet for blot at være en standardløsning.
– Det er en virkelig god løsning, vi er lykkedes med at udvikle. Den giver DM&E’s medlemmer både fordelagtige vilkår samt fordelagtige priser.
– Det er jo netop det, vi kan som uafhængig forsikringsrådgiver i tæt samarbejde med DM&E. Med de mange medlemmer i DM&E, som FPR Forsikringsmægler repræsenterer, kan vi trykke forsikringsselskaberne på maven, både hvad angår forsikringens indhold og priser, fortæller Finn Enkebølle.
Start altid med kun en undersøgelsesfuldmagt
Derfor er en af Finn Enkebølles pointer også at, hvis du som ansvarlig for virksomhedens forsikringer ønsker at indhente andre forsikringstilbud, så sørg for kun at underskrive en undersøgelsesfuldmagt.
Med den binder du dig ikke til noget, men giver blot den pågældende person lov til at indhente forsikringsoplysninger for dig. Når du får det nye forsikringsoplæg i hånden, kan du med fordel benytte dig af DM&E’s værditilbud om at få tjekket oplægget igennem og få det sammenlignet med DM&E’s forsikringsløsning. På den måde kan du nemt få et overblik over og vished omkring, hvad de forskellige forsikringsløsninger tilbyder dig.
– Når man sammenligner forsikringstilbud, er der flere ting, som man skal være opmærksom på. En ansvarsforsikring er ikke bare en ansvarsforsikring. Det er indholdet i ansvarsforsikringen, der er afgørende. Og det er også afgørende, om du i din forsikring har alle dine maskiner med, og at dækningssummen har den rette størrelse for blot at nævne nogle få ting, forklarer Finn Enkebølle og tilføjer, hvad en række forskellige dokumenter egentlig betyder:
▶ Undersøgelsesfuldmagt
Du giver mægleren/assurandøren lov til at undersøge, hvad du allerede har af forsikringer – blandt andet dækninger, priser og vilkår. Mægleren/assurandøren kan ikke ændre noget, kun indhente information. Du forpligter dig ikke til noget.
▶ Mæglerfuldmagt
Mægleren/assurandøren må kontakte selskaber, hente tilbud, stille spørgsmål og forhandle dækninger og priser – alt sammen som din repræsentant. Din tidligere rådgiver mister muligheden for at betjene dig. Du giver mægleren beføjelser. Du kan dog opsige den igen med en dags varsel.
▶ Samarbejdsaftale
Den beskriver mæglerens ydelser, hvilke services du får, og hvordan mægleren bliver honoreret. Det er en juridisk og bindende aftale. En samarbejdsaftale kan typisk opsige med 3-12 mdr. varsel.
3 gode råd
1. Se godt efter, hvad det er, du skriver under på, når du indgår en ny forsikringsaftale.
2. Tjek indholdet. En ansvarsforsikring er ikke bare en ansvarsforsikring, der er stor forskel på indholdet. Det samme gælder for andre forsikringer.
3. Hvis du får et andet forsikringsoplæg, så benyt dig af DM&E’s værditilbud om at få oplægget tjekket igennem.

Kontakt FPRs CEO og stifter Finn Enkebølle på [email protected] eller telefon +45 7020 2929.
Se nyheder med samme emne
Klik på det emne du finder interessant og se andet spændende indhold