Hjem » Fem afgørende emner, vi havde med til traktorhof hos ministeren

Fem afgørende emner, vi havde med til traktorhof hos ministeren

1

Indregistrering af traktorer og motorredskaber. Det er vores tilgang, at der ikke er forskel på, hvorvidt en traktor eller et motorredskab ejes og anvendes af en maskinstation/ entreprenør/ skoventreprenør eller af en landmand. De varer, der flyttes, er sandsynligvis magen til hinanden. Derfor bør der ikke være forskel på de krav, der er til registrering af et køretøj. Anvendelse af infrastruktur, vejnettet med mere er ens for alle. Derfor er det helt ligetil, at krav til registrering skal og bør være ens og gøres mere simpelt.

2

Vægt som en lastbil. Med de øgede vægtgrænser for landtransport er der åbnet op for, at der også kigges på regler for vægt (og højde) for vores køretøjer. Når lastbilvogntog kan færdes på de mindre veje med større vægt, vil det give god mening, at dette også kommer til at gælde for landbrugs-, entreprenør- og skoventreprenørkøretøjer. Argumenterne har været at reducere energiforbruget samt hæve effektiviteten. Det vil vi naturligvis støtte op omkring. Højden bør ligeledes hæves til 4,10 meter.

3

Et tidssvarende traktorkørekort. Hvis der skabes enighed om at indføre et mere tidssvarende traktorkørekort, må dette gælde for alle, der fører traktor og motorredskaber. Det vil derimod ikke være en god idé, hvis der stilles krav om, at man skal have et lastbilkørekort for at blive sammenlignet med køretøjer med samme vægtgrænser. Det vil skabe store udfordringer for rekruttering af unge mennesker til erhvervene.

4

Brede køretøjer. Når vejret driller, og vandet står højt, og vi samtidig skal bjerge årets høst eller udføre andet arbejde af korn, kartofler, majs eller andet, er der brug for stor bæreevne i marken. Her er bred dækmontering, tvillinghjul og bæltekøretøjer en vigtig del af løsningen. Det må ikke kompliceres af, at lovgivningen ikke er opdateret, og ikke tager højde for de forhold, der rent faktisk arbejdes under i 2024. Vi ønsker at få lov at anvende nutidens køretøjer, også når de skal transporteres på vejene, uanset om der er tale om landbrugsmaskiner, entreprenør-maskiner eller maskiner til brug i skoven.

5

En simpel lovgivning. Helt overordnet ønsker vi en simpel og tidssvarende lovgivning, hvor der tages højde for de forhold, nutidens produktionsforhold byder. Det er ikke en gangbar vej, at der skal bygges videre med dispensationer og andre særlige tiltag, blot fordi udviklingen er løbet fra de forhold, der ligger til grund for lovgivningen. Tidssvarende og enkel lovgivning, man kan overholde, – det er meget højt på ’ønskesedlen’.


Læs også:

→ DM&E direktør: Den ypperste dialog

→ Jeg vil kunne se ud på marken og sige, at det har jeg ændret

Kontakt os

Få et hurtigt overblik over de fordele, du har glæde af som medlem af DM&E.